بازيگران قدرت در گرجستان چه کساني هستند؟
ارسالي صميمي ارسالي صميمي


يک سال از پيروزی ساکاشويلي در گرجستان مي گذرد. بحران گرجستان که در پي درگيري مخالفان با رئيس جمهورشيواردنادزی بالا گرفته بود با اشغال مجلس و مقر رياست جمهوري به دست مخالفان به اوج خود رسيد. در اين کمپاين دستوری از جانب غرب دو تن يعني نينو بورژانادزه و ميخائيل‎ ساكاشويلي‎‎ رهبران دو حزب عمده مخالف در زمان شيواردنادزی نقش اصلي را داشتند که اکنون يکي در سمت رئيس پارلمان و ديگری رئيس جمهورهستند. اينک پس از يک سال از سرنگونی شيواردنادزی بي مورد نخواهد بود که مختصر به زندگينامه و سوابق فعاليتهاي سياسي شوارد نادزه و رهبران مخالفان پرداخته شود:

ادوارد شوارد نادزی‎‎‎‎ در 28 جنوري 1928 که در ماماتي‎ در گرجستان‎ متولد شده است در دهه 1920 به‎‎ حزب‎ كمونيست‎‎‎ شوروي‎ پيوست و به سرعت مناصب بالاي اين حزب را ازآن خود کرد . وي در سال ‎‎ 1972‎‎دبيري اول حزب‎‎ کمونيست در گرجستان را به دست آورد و سياست‎ مبارزه با فساد و سركوب‎ جنبشهاي‎ جدائي‎‎ طلبانه‎ و ناراضي را در دستور كار خود قرارداد. ميخائيل گرباچف‎ آخرين‎ رئيس‎ جمهور شوروي‎ سابق هنگام‎ طرح‎ تز \"پروسترويكا\" در سال 1985‎ شواردنادزی را به‎‎ مسكو آورد و او را به سمت وزير امور خارجه منصوب کرد . پس‎‎ از فروپاشي‎ شوروي‎ در سال ‎ 1991 شيوارد نادزی‎ در سال 1992 در بحبوحه جنگ‎ داخلي درجمهوري‎ تازه استقلال‎ يافته گرجستان به‎‎ عنوان‎‎‎ رئيس‎ شوراي‎ امنيت‎ ملي‎‎ انتخاب‎ شد . وي‎‎ كه‎‎ در نوامبر 1995 با كسب ‎ 75 درصد آرا به رياست‎ جمهوري رسيد در دوره‎ رياست‎ جمهوريش‎‎ با دو جنبش جدائي‎‎ طلبي در آبخازي و استين‎ جنوبي‎ روبرو شد ، در اپريل‎ 2000 يكبار ديگر با تصاحب ‎ 80 درصد آرا به‎ رياست‎ جمهوري‎ رسيد . شيوارد نادزی طبق‎ قانون‎ اساسي‎ بايد در سال ‎ 2005 قدرت‎ را ترك‎مي كرد زيرا بيش‎ از دو دوره‎ نمي‎ توانست رئيس‎ جمهور شود،که از بخت بدش به کودتای سفید روببرو گرديد.
ازسوي ديگر خانم نينو بورژانادزه رئيس‎ ‎ پارلمان‎‎‎‎ گرجستان حقوقدان است که پيشتر از اطرافيان شيواردنادزی محسوب مي شد اما کم کم خود را ازاو کنار کشيد. پدر بورژانادزه که از سران متنفذ حزب کمونيست در دوران حکومت شوروي سابق بود از دوستان نزديک شيواردنادزی محسوب ميگرديد. نينو بورژانادزه ‎39 ساله ‎‎در سال 1995 با حمايت ادوارد شيوارد نادزی وارد پارلمان‎‎‎ و رئيس كميسيون امور خارجي‎ پارلمان شد.
او سپس‎‎ در نوامبر 2001 به‎‎ سمت‎‎ رئيس پارلمان‎‎‎ گرجستان كه دومين شخصيت كشور است‎ برگزيده‎‎‎ شد اما به تدريج‎ با شيوارد نادزی اختلاف پيدا کرد تا نينو تشكل‎ خاصي‎ به نام \" بورژانادزه‎ دمكراتها \" را با همكاري‎ زوراب‎ جوانيا رئيس‎ پارلمان‎‎‎ سابق‎ گرجستان تاسيس كرد که امروز در قدرت شريک مي باشد .

ميخائيل‎ ساكاشويلي‎‎ که در امريکا و در رشته حقوق تحصيل کرده است و فقط 35 سال دارد در برپايي اعتراضات و راهپيمايي هاي گسترده عليه شيوارد نادزی نقش اساسي داشت. وي ابتدا در اوكراين‎ و سپس‎ درامريكا و فرانسه‎‎‎‎ تحصيلات‎‎ خود را ادامه داد . ساکاشويلي هنگامي که از غرب بازگشت وزير دادگستري‎ شد . وي‎ نيز همچون نينو بورژانادزه از نزديکان شيواردنادزی بود اما در سال ‎ 2001 در مخالفت با‎ رئيس جمهور قرار گرفته و از سمت خود ‎ كناره‎ گيري كرد. ساكاشويلي‎ رهبري حزب \"جنبش‎ وحدت ملي\" را به عهده دارد.
او که اکنون بر اريکه قدرت با پول های باد آورده خارجي به قدرت رسيد نتوانسته صدای اعتراض مردم را که تاکنون به خواست های شان وقعي نتوانسته بگذارد خاموش سازد.وی مانند سناريوی صربستان به قدرت رسيد،اما حکومت فاقد توانايي وی اکنون از محبوبيت مردم برخوردار نيست .
November 24th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی